האגודה לתרבות הדיור מנסה להעלות את המודעות לביטוח בית משותף

באגודה לתרבות הדיור מוטרדים לאחרונה מהעובדה שליותר מידיי בניינים בישראל ובמיוחד באזורי הפריפריה וכאלו המאוכלסים בשכבות חלשות יותר של החברה אין ביטוח בית משותף, מה שחושף אותם למשבר כלכלי חמור מאוד במידה ונדרש תיקון משמעותי לבניין או חלילה אם מישהו נפגע בו ותובע את הבניין על רשלנות.

הבעיה נפוצה מאוד בבניינים ישנים בהם אין כלל ועד בית ואיש לא לוקח על עצמו לנהל את ענייני הבניין.
במבנים אלו נפוצה גם בעלות של משקיעים אשר משכירים את הדירות ואינם מעורבים כלל במה שקורה בבניין.

 

החשיבות הכפולה של ביטוח בית משותף

העלאת המודעות לנושא הביטוח היא נושא קריטי ובאגודה חשים צורך דחוף לצמצם למינימום האפשרי את התופעה ובשאיפה שכל בניין בישראל יגן על עצמו בביטוח בית משותף.  החשיבות היא מפני שבמקרה וקורה אירוע כזה שלשמו יש ביטוח כזה, דיירי הבניין עלולים למצוא את עצמם במשבר כלכלי חמור והבניין עלול לחדול מלתפקד או לגרור תיקונים חיוניים לאורך זמן רב מאוד. בנוסף לכך הדברים יוצרים מתיחות בין הדיירים ואיכות החיים בבניין נפגעת מאוד.

החשיבות של הביטוח היא כפולה. ביטוח בית משותף מכסה גם את האחריות המשפטית של הדיירים כלפי אורחים ובעלי מקצוע המבקרים בבניין ועלולים להיפגע באזורים המשותפים בו כתוצאה ממפגע בטיחותי ואז לתבוע את הבניין בגין רשלנות וגם מגן על הדיירים מפני הוצאה כלכלית גדולה הנגרמת בשל נזק שצריך לתקן בבניין. נזקים כאלו יכולים להיות עקב פיצוץ צנרת מים, נזק למעליות, שריפה, רעידות אדמה וכדומה. לעיתים גם פיצוץ צנרת המים הוא עצמו מציף את פיר המעליות וגורם להן לנזק עצום.

 

אחריות משפטית כוללת של הדיירים

האחריות המשפטית של הבניין מתחלקת לשני סוגי כיסויים ביטוחיים. האחד מגן מפני דיירים או אורחים בבניין אשר נפגעים כתוצאה מרשלנות של הבניין שמירה על הבטיחות. זו יכולה להיות מרצפת בולטת שגורמת לקשיש או אישה בהריון למעוד, מעקה שהתנתק ממקומו, מעלית שלא תוחזקה כראוי, עבודת חשמל שלא בוצעה בצורה מקצועית והשאירה קצוות חשופים ועוד. במידה ואדם נפגע מכך הוא ראשי לתבוע את הבניין בגין רשלנות ולהיות זכאי לפיצויים על פי חומרת הנזק שנגרם לו. במקרים אלו ובהיעדר ביטוח בית משותף, גם הוצאות המשפט וגם סכום הפיצוי מושתים על כלל הדיירים ואלו יכולים להיות סכומי כסף גבוהים מאוד.

המקרה השני הוא של אנשי מקצוע ונותני שירות אשר מגיעים לבניין לצורך עבודה, בין אם זה איש ניקיון או טכנאי והם נפגעים בבניין כתוצאה מרשלנות. החוק מתיר לעובדים לתבוע גם את את הביטוח הלאומי בגין תאונת עבודה וגם את הבניין עצמו לפיצויים. גם במקרים אלו ביטוח בית משותף יכסה את כל העלויות כולל ההוצאות המשפטיות.

בבניינים בהם יש ראש ועד, גם הדיירים וגם אורחים או אנשי מקצוע ועובדים יכולים לתבוע את ראש הוועד באופן אישי במידה והם חושבים שהיתה לו אחריות ישירה לפגיעה או לנזק שקרה לאחת הדירות כתוצאה מעבודה שהוועד יזם. לכן בביטוח בית משותף ישנה גם הרחבה ביטוחית המגנה על ראש הוועד עצמו מפני תביעות מסוג זה.

 

ביטוח בית משותף

 

כיסוי לנזקים שהדיירים לא תמיד יכולים לעמוד בהם

בנוסף לאחריות משפטית לדיירים יש גם אחריות משותפת לתיקון כל נזק אשר יכול להיגרם למבנה או למתקנים בו. נזקים יכולים להתרחש כתוצאה מפגעי טבע כגון סופות וסערות, הצפות מים, שריפות, רעידות אדמה וכדומה או מנזק פנימי כגון קצר חשמלי שהוביל לשריפה, פיצוץ צנרת מים, תקלה חמורה במעליות, גניבה או ונדליזם. גם במקרים אלו הנזקים יכולים להגיע לסכומים גבוהים מאוד והדבר חמור שבעתיים בבניינים קטנים המאכלסים מעט דירות אשר מתגוררת בהן אוכלוסיה קשת יום ואז אין מהיכן לגייס את התקציב לתיקון הנזקים מה שעלול לתקוע את הבניין בחוסר תפקוד או עם נזק המשפיע על איכות החיים בו.

 

עלות זניחה ביחס לשקט הנפשי וההגנה מפני משבר

ביטוח בית משותף אינו יקר ועלותו לכל דייר היא למעשה די זניחה ומסתכמת בכמה עשרות שקלים לכל דייר לשנה. אם מעמידים את העלות שלו מול הנזק הכלכלי שיכול להתרחש בהעדר ביטוח כזה אז כמובן שאין פה שיקול דעת כלל וברור שהדעת נוטה בצורה מובהקת לרכישת הביטוח. ההתנהלות מול חברת הביטוח ותשלום עלות הביטוח אמורה להיות באחריות ראש הוועד. הבעיה מתעוררת פעמים רבות כאשר אין לבניין ועד בית מתפקד.

במקרים כאלו, יכול להיווצר בקלות מצד לפי לאיש מהדיירים אין את המוטיבציה או האנרגיה לקחת את הנושא על עצמו ולדאוג לקיום הביטוח. אולם חשוב לזכור ולדעת כי האחריות היא של כל אחד מהדיירים ואין להתעלם מכך או לגלגל אותה הלאה. על אחד הדיירים לפחות, לגלות ראש גדול ולקחת אחריות על הנושא למען השקט הנפשי שלו והמשך תפקודו התקין של הבניין. מידע נוסף על ביטוח בית משותף ניתן למצוא באתר האגודה לתרבות הדיור.

פנו אלינו עכשיו וקבלו מגוון הצעות עבור ביטוח בניין משותף בהתאמה אישית